appendicitis - Chirurgen Sint-truiden - Chirurgen in het Sint-Trudo Ziekenhuis te Sint Truiden

appendicitis - Chirurgen Sint-truiden

WAT?

Een acute ontsteking van het wormvormig en blind eindigend aanhangsel van het begin van de dikke darm.
Soms wordt dit veroorzaakt door een pit of een hard stoelgangsbolletje.
Een acute appendicitis dient zo snel mogelijk operatief verwijderd te worden om complicaties te vermijden.
Als de appendix openspringt vloeit stoelgang en etter vrij in de buikholte en geeft dit aanleiding tot een ernstige buikvliesontsteking ( peritonitis ).
Indien de appendicitis reeds enkele dagen bestaat zal de appendix zich inkapselen en dient de ontsteking eerst afgekoeld te worden met antibiotica.
Zes weken later wordt een appendectomie uitgevoerd om herval en complicaties te voorkomen.
Dit kan echter ook gebeuren tijdens deze afkoelingsperiode, maar dat is zeldzaam.
Soms is het nodig een appendiculair abces eerst te draineren om het afkoelen te bevorderen.

APPENDECTOMIE:

De appendix wordt steeds verwijderd onder algemene anesthesie. Wij verkiezen dit laparoscopisch uit te voeren. (U dient te weten dat U tegenwoordig hiervoor een supplement betaalt voor het gebruikte endoscopisch materiaal.)

U dient nuchter te zijn voor de ingreep.
Medicatiegebruik en allergieën ( pleisters, antibiotica, jodium ) dienen gemeld te worden.
Juwelen of sieraden dienen verwijderd te worden.
De buik wordt geschoren van schaambeen tot ribbenboog
.

Laparoscopische appendectomie:
De appendix wordt verwijderd via drie kleine insneden van 5 tot 10 mm ( één werkkanaal voor de camera en twee voor instrumenten ).
Indien dit niet lukt dient een open appendectomie uitgevoerd te worden.
Het grote voordeel is dat de hele buikholte kan bekeken worden. Dit is vooral nuttig bij een twijfelachtige diagnose.

Open appendectomie:
De appendix wordt verwijderd via een kleine insnede in de rechter onderbuik.
Zelden is het nodig hiervoor een grotere insnede te moeten maken.
Afhankelijk van de graad van ontsteking van de appendix en de aanwezigheid van etter in de buik wordt een wonddrain geplaatst
.

Antibiotica worden enkel voortgezet igv een gecompliceerde appendicitis en/of postoperatieve infectieuze parameters. Dit bepaald meestal de duur van Uw verblijf.
Indien wondhechtingen aanwezig zijn dienen deze bij de huisarts verwijderd te worden 8 – 10 dagen na de ingreep.
Dagelijkse wondzorg door thuisverpleging is enkel nodig bij een wondinfectie.
De voorziene arbeidsongeschiktheid bedraagt 2 tot 4 weken.
Een controle raadpleging bij Uw chirurg wordt enkel voorzien naargelang de peroperatieve bevindingen (postoperatieve problemen).
U raadpleegt Uw huisarts of chirurg igv koorts, wondproblemen of hevige buikpijn.